En söndag i Eslöv

Vad gör man då? Allt är stängt förutom Coop. Gick en liten promenad med barnen och sedan hamnade vi där. Köpte tidningar och annat smått och gott. Satte oss på bänkarna vid kassorna och spanade på folk. Skåneborna är ett speciellt folkslag. Alla känner alla här och många äldre som bott här i Eslöv hela sitt liv vet allt om alla. Jag satt och lyssnade på 3 pensionärer som berättade både det ena och det andra om alla som gick och shoppade på mycket bräkig skånska.
En Stockholmare har definitivt inte tid att bara sitta och studera folk på en bänk inne i affären. Där suckar man om man råkar tappa ett mynt i kassan så det tar 2 sekunder längre tid än beräknat.
En Sundsvallare pratar inte alls. Där har man förvisso tid att studera sina medmänniskor - men säg för fan ingenting! Där är det coolt att vara tyst.
Vet inte om Stockholmarna är bättre. De är inte tysta, man kan gärna fråga hur någon mår och har det - dock har man inte tid att lyssna eller engagera sig i svaret.

Jag kommer ihåg när jag gick i skolan i Sundsvall. Om man missade bussen gick nästa om 10 minuter och det kändes ju ganska snart. I Stockholm är man bortskämd. Om man missar tunnelbanan kan man välja på 100 linjer och det går alltid en till om max 3 minuter - då drar man en djup suck och tänker: Faaaaan vad lång tid.



Just nu ligger min syster och föder barn. Jag hoppas att jag får åka in till Malmö i eftermiddag och gosa lite bebis.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0