Helvetesgreppet

Det närmade sig OS, och ryssarna hade en deltagare i brottning som var närmast oslagbar. Men det kom an på om han klarade att få in "Helvetesgreppet" eller ej. Som regel så klarade han det. Svenskarna hade också en brottare i toppen av samma viktklass. Som en del av förberedelserna till OS var videostudier av ryssens helvetesgrepp inlagt. Taktiken var stenklar: Gå ut stenhårt mot ryssen, få ett par poäng, försök att undgå att ryssen får in helvetesgreppet. Klarade de det, så var nog det mesta gjort. Och givetvis ville det sig att de två möttes i finalen i OS. Det började bra, och svensken klarade att få in ett par poäng. En halvminut senare: Ryssen får in helvetesgreppet, den svenske tränaren gav upp, och gick rasande in i omklädningsrummet. Så hör han ett enormt jubelrop, och taktfast jubel: "Sverige, Sverige, Sverige!" Då brottaren kommer in i omklädningsrummet, frågade tränaren:
- Hur i helvete klarade du att ta dig ur helvetesgreppet?
Brottaren svarade:
- Jo, förstår du, när jag låg där och försökte ta mig ur det, så såg jag två boll-liknande saker som dinglade ovanför ansiktet, så jag tänkte: Det är ju bara OS var fjärde år, och detta är min chans. Så jag satsade fullt och bet i för allt jag hade, och det ska jag lova dig: Biter du dig själv i ballarna så kommer du ur vilket grepp som helst.
Jimmy Lidberg i rött mot ryssen Aslanbek Khustov (Ryssland)
Jimmy Lidberg i rött mot ryssen Aslanbek Khustov i blått. VM Herning, Danmark 2009

Kommentarer
Postat av: Wilma

Heej familjen Lidberg/Jansson jaja Jimmy du är för duktig! Men hälsa alla Tjingele Prutt!..

2011-03-17 @ 07:45:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0